Så fik deleøkonomien sit eget folkemøde i Aarhus

Det næste lange stykke tid er Radisson Blu Falconer Hotel på Frederiksberg i København lukket på grund af om- og tilbygning, og 60 af hotellets ellers kasserede konferencestole blev fragtet til Aarhus , så publikum til det Deleøkonomiske Folkemøde 21. august 2017 kunne sidde bekvemt og med god samvittighed.

Deleøkonomi drejer sig nemlig om ressourcer, sund fornuft og en mere bæredygtig fremtid. Så hvorfor kassere stole, der sagtens kan bruges?

DHbwbaKXkAEOvBq

Varmere og varmere

Formanden for regeringens Advisory Board for Cirkulær Økonomi,  Flemming Besenbacker fra Carlsberg sendte fra Folkemødets hovedscene en besked, der på en måde forholdt sig til stolene og i hvert fald ikke var til at misforstå.

–Jeg er naturvidenskabsmand og må konstatere, at vi har den højeste mængde CO2 i atmosfæren nogensinde. Fakta er, at der er sammenhæng mellem CO2 og klimaforandringer, og det konstant voksende forbrug af energi kan ikke blive ved med at fortsætte. Vi ved også, at vi kommer til at opleve store demografiske ændringer. Ser vi frem til år 2040, vil en meget, meget stor del af verdens fattige befolkning tilhøre det, vi i dag kalder middelklassen, og går man fra at være fattig til at blive mere velhavende, så stiger ens forbrug dramatisk. Energiforbruget vil vokse eksplosivt, og kloden bliver varmere og varmere, pointerede Flemming Besenbacker, formand for både Carlsbergfondet og Carlsberg A/S.

 

Samfundsansvar

En lang række af frontløberne på det deleøkonomiske felt i Danmark lagde vejen forbi Folkemødet på Søren Frichs Vej tæt på Godsbanen i Aarhus. Bl. a. GoMore, Reshopper, Vigo (Rema 1000), DELL, Happy Helper, IKEA, Aarhus Kommune, Den Kreative Andelsbevægelse, Airbnb og entreprenørvirksomheden NCC. Sidstnævnte gjorde det klart for publikum, at deleøkonomi blandt meget andet også handler om at vise samfundsansvar.

–Vi er en stor virksomhed, der samlet set omsætter for knap 50 milliarder kroner om året og beskæftiger 18.000 ansatte. Derfor er vi synlige mange steder i samfundet, så det har betydning, at vi engagerer os i deleøkonomiske diskussioner, der når bredt ud, siger Martin Manthorpe, direktør for strategi og forretningsudvikling i NCC.

DCb09vaXYAAUpY-

Loop Rocks

Virksomheden går meget konkret til værks, når det drejer sig om både deleøkonomi og cirkulær økonomi. Og at der er tale om en bevidst og gennemtænkt satsning ses også af, at NCC har introduceret app´en Loop Rocks – en digital markedsplads, hvor man slet og ret kan handle materialer.

–NCC har en lang historie og en godt forankret tradition for at tænke ekstremt langsigtet, også når det drejer sig om værdiskabelse, og her kommer deleøkonomi til at spille en vigtig rolle. Initiativet er vores første egentlige og konkrete omkring deleøkonomi, og hensigten er at få visse materialer i byggeindustrien, fx grus og jord, til at flyde på en mere hensigtsmæssig måde, forklarer Martin Manthorpe.

Han efterlyser initiativer, der kan minde om det Deleøkonomiske Folkemøde. Simpelthen fordi deleøkonomiens mind set skal bredes ud så mange steder som muligt.

 

Domen som eksempel

–Dome of Visions på havnen her i Aarhus er ganske vist begyndt som et lokalt initiativ, men i lyset af, at tanker om deleøkonomi og større ressourcebevidsthed vinder mere og mere frem, kan jeg godt se for mig, at domer kunne komme til at udgøre et internationalt netværk af forsamlingshuse, hvor folkemøder kan blomstre op og påvirke udviklingen, siger Martin Manthorpe.

NCC har allerede gode erfaringer med at genbruge materialer. Fx er væsentlige dele af et nybyggeri på Islands Brygge i København beklædt med gamle mursten fra virksomheden af samme navn, og NCC har indgået et decideret partnerskab med Gamle Mursten.

 

Tænk proaktivt

–Byggebranchen i Danmark er ikke vant til at tænke proaktivt. Hvis vi som branche blev kendt for at være nogle, der selv tog initiativer, så blev vi måske oftere inviteret med til de større politiske diskussioner om deleøkonomi, bæredygtighed og ressourcer, vurderer Martin Manthorpe.

Han savner, at store og små aktører i byggebranchen arbejder bedre sammen og nævner (igen) Dome of Visions som eksempel.

–Her arbejder vi som entreprenørvirksomhed tæt sammen med en enkelt arkitekt, Kristoffer Teglgaard, og en engageret producent, Tristan Falke Lassen fra Markant i Svogerslev ved Roskilde. Jeg tror på, at den digitale udvikling fører til, at vi kommer til at se langt flere af den slags utraditionelle samarbejdsformer.

 

 

TEKST: SØREN EGERT
ILLUSTRATION: DELEØKONOMISK FOLKEMØDE

Comments are closed.