Inspiration på vej til NCC: skæv, anderledes og uventet
Download artikel som pdf.
De ligner en flok køer, der snart skal på græs. De glæder sig og kan næsten ikke vente. De 16 elitestuderende, som mandag 12. marts indtog stueetagen i NCC-huset på Østmarken.
Inden for få uger går de studerende for alvor i gang med deres projekter, som løber frem til midten af juni. De studerende kender endnu ikke deres opgaver, men det ligger fast, at de på professionelle betingelser skal nå frem til løsninger, som skal kunne bruges i det virkelige liv.
Forløbet hos NCC er forankret i GMC (Global Management Challenge). GMC er et non-profit initiativ, der bl.a. har til formål at omsætte akademisk viden til vækst, gerne økonomisk.
-Jeg tror, de studerende møder op her hos os med et helt renset billede af, hvad vi står for, og hvad vi kan. Og det, de kan bidrage med som elitestuderende, vil helt sikkert påvirke vores forretningsudvikling, siger Martin Manthorpe, direktør i NCC Construction Danmark A/S. Og Rikke Dalsgaard, der har sæde i NCCs såkaldte Advisory Board supplerer:
-Ved at inddrage unge talenter, som kommer fra vidt forskellige uddannelser, er det efter min vurdering muligt at påvirke NCCs strategiproces. Jeg betragter hele initiativet som et godt udtryk for den rejse, NCC er på og har været i gang med et stykke tid. Rejsen går jo blandt andet ud på at afdække mulighederne for innovation på en række strategiske punkter, siger Rikke Dalsgaard.
Ligesom de studerende ser hun også frem til, at arbejdet så at sige kommer i gang og bliver konkret.
-Jeg forventer, at de studerende beskæftiger sig med noget overordnet strategisk, både indenfor salg og markedsvendt innovation. Der vil givetvis kunne skabes værdi ved at koble det, der allerede nu foregår i NCC med det, de studerende bidrager med i de kommende måneder. Jeg vil kalde det hele for en succes, hvis vi ender med tre konkrete projekter, der munder ud i handlingsplaner, som bliver iværksat og implementeret i NCC, siger Rikke Dalsgaard.
Hun håber, at planerne i givet fald bliver bredt accepteret af de NCC-ansatte, som i praksis kommer til at arbejde med de forskellige problemstillinger. Og måske kaster de studerendes arbejde også noget helt, helt andet af sig.
-Jeg har da allerede lagt mærke til et par af de studerende, som jeg kunne tænke mig yderligere dialog med, som Rikke Dalsgaard udtrykker det.
Kimfrø
Arne Becker, direktør i NCC med ansvar for bl.a. områderne HR, kommunikation og marketing kan meget vel forestille sig, at NCC i løbet af de næste måneder får spottet et par studerende, som er rent ud fantastiske, hvad angår både kompetencer og personlighed.
-I bund og grund handler det vel om, at vi sikrer os kimen til en ide, vi som virksomhed kan drible videre med, og man kan da godt spørge sig selv, om det er et givent slutprodukt, man skal måle en succes på. Eller skal man måle på, at man har fået kimen til en god ide, spørger Arne Becker
-Jeg håber da, at de studerende bidrager med skæve vinkler omkring alt lige fra produkter til markedsmekanismer. Måske er der noget, vi overser i vores travle hverdag. De studerende møder jo op hos os med et mix af kompetencer. Tidligere har jeg – som ingeniør- siddet sammen med bl.a. historikere og politologer, og den diversitet giver stor styrke når vi taler om rå analysekraft, siger Arne Becker.
Store forventninger
De elitestuderende kan lige så godt vænne sig til det fra den første rigtige arbejdsdag hos NCC: Forventningerne til dem er kolossale. Søren Brandi, ledelsesrådgiver og partner i virksomheden Hildebrandt og Brandi, sidder også i NCCs Advisory Board, og han forventer rent ud, at de studerende ikke gør det, som NCC selv kunne ha´ fundet på!
-Alle virksomheder har brug for inspiration udefra. Skæv, anderledes og uventet, og det regner jeg med, de studerende magter. Når det går godt i en virksomhed, fx NCC, skal man passe på. Man kan let blive overhalet af en, der kommer bagfra med slukkede lygter. For at komme videre som virksomhed, skal man hele tiden gå efter at få ny inspiration. Aktuelt for NCC kan det være på områderne energi og bæredygtighed. Men i den eksisterende kerneforretning kan man jo også blive overrasket. Kan NCC fx blive overhalet af nogle, der lader et stort kontorbyggeri udføre i Kina og så sejler det til Danmark, spørger Søren Brandi, og antyder dermed, at der bogstaveligt talt ikke er grænser for det, de 16 studerende kan blive udsat for.
Han vil betegne de næste måneder som succesfulde, hvis de studerende er kommet på sporet af noget, som NCC ikke selv kunne ha´ fundet.
-Når vi taler innovation, skal man altid huske, at det kendte dræber det ukendte, og mon ikke de studerende netop kommer med det uventede. Jeg tror det, siger Søren Brandi.
Viden og netværk
Kim Bøgvad, projektdirektør i NCC, er meget konkret i sine forventninger til de studerende.
-Vi arbejder jo ud fra nogle helt fastlagte energikrav til fremtidens byggeri, og min vurdering er, at entreprenørbranchen som helhed står famlende overfor at kunne leve op til kravene. Vi har brug for den nyeste viden, hele tiden. Og de 16 studerende har jo den nyeste viden og et netværk ude i verden. Hvis de ved hjælp af det kan aflevere et stykke papir til mig med konkrete forslag til fx at kunne leve op til energikravene, så taler vi om en succes, siger Kim Bøgvad.
Tekst Søren Egert 12032012